علی بابا در تخفیف های «روز مجردها» موفق به رکوردشکنی شد

۲۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۴۱:۲۵ ب.ظ

 

هلدینگ علی بابا طی فستیوال «روز مجردها» که جمعه گذشته برگزار شد، توانست به رکورد فروش 120.7 میلیارد یوانی (برابر با 17.73 میلیارد دلار) دست یابد، هرچند که سرعت رشد خرید محصولات از سوی مردم، کاهشی چشمگیر داشت؛ چرا که مردم به دنبال تحفیف های بیشتر و برچسب های قیمت ارزان تر بودند.

علی بابا در فروش گسترده اخیر خود، توانست ظرف 5 دقیقه، از مرز درآمد میلیارد دلاری عبور کند و و خیلی زود، رکورد سال پیش خود که با فروش ویژه 9 ساعته به دست آمده بود را بشکند. اگرچه در مجموع، درآمد فروش روز مجردان علی بابا تا 32 درصد از سال 2015 میلادی بیشتر بود، اما میزان رشد، کاهشی چشمگیر نسبت به رشد 60 درصدی سال گذشته را به خود دید که از هزینه کمتر خریداران برای هر محصول حکایت دارد.

این رویداد 24 ساعته که به صورت سالانه در روز 11 نوامبر برگزار می شود، معمولاً بنچمارک خوبی برای مشاهده عملکرد علی بابا و در مجموع، فروشگاه های اینترنتی چینی به شمار می رود. با این همه، جک ما، رییس هیئت مدیره علی بابا طی سخنرانی خود در نیمه شب و دقایقی پیش از اتمام تخفیف ها، اهمیت آمار را ناچیز خواند.

وی گفت که همه چیز درباره ارقام نیست و فاکتورهای مورد بررسی در روز مجردها، گمراه کننده هستند زیرا ارزش اکوسیستم گسترده تر کمپانی را کاهش می دهند. ما در ادامه سخنان خود گفت وقتی کمپانی با کاهش اندک سرعت رشد در روز مجردان مواجه شد، وی احساس آرامش بیشتری کرد چرا که برآمدن از پس چنین حجم سفارشاتی، خود یک چالش بسیار بزرگ است.

گفتنی است که فروش روز مجردهای چین، در حال حاضر سود به مراتب بیشتری نسبت به «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» در کشور ایالات متحده روانه جیب چینی ها می کند؛ امری که از گستردگی بازار چین و تمایل مردم آن به خرید اینترنتی، با وجود ارزش کمتر واحد پولی نسبت به دلار حکایت دارد.

البته روز مجردها، شمشیری دو لبه برای بسیاری از خرده فروشی ها به شمار می رود؛ در واقع کمپانی های مختلف می گویند که با وجود حجم بسیار زیاد فروش و سفارشات، قیمت پایین و رقابتی محصولات سبب می شود حاشیه سود بسیار کمی عاید آنها شود. ضمناً بنابر آمار ارائه شده از سوی علی بابا، هزینه میانگین هر سفارش از 194 یوان سال گذشته میلادی، به 184 یوان (27 دلار) رسیده است.

whatsapp